شناسایی راهی جدید برای درمان پوکی استخوان

محققان آمریکایی مطالعاتی انجام داده‌اند که می‌تواند راهی جدید برای درمان بیماری "پوکی استخوان" باشد.

به گزارش آیمدپرس، محققان به تازگی موفق به تغییر ژنتیکی موش‌های ماده شدند و با استفاده از تغییر ، استخوان‌های آن‌ها را مستحکم و قوی‌تر کردند.

این پروژه تحقیقاتی می‌تواند اولین گام برای ابداع روش درمانی جدیدی برای بیماری در زنان باشد.

پوکی استخوان یک اختلال اسکلتی است که بیشتر در دوران کهنسالی بروز می‌کند و ویژگی بارز آن کاهش استحکام استخوان بوده و فرد را در معرض خطر شکستگی قرار می‌دهد.

هم‌اکنون بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند.

همچنین این بیماری در زنانی که در دوران یائسگی هستند نیز بسیار شایع است.

این گروه تحقیقاتی ارتباط میان چگالی استخوان‌ها و تعداد کم نورون‌ در مغز جوندگان را مورد بررسی قرار دادند.

“استفان کورآ” محقق این پروژه و استادیار زیست‌شناسی و فیزیولوژی دانشگاه “کالیفرنیا” در لس‌آنجلس به همراه همکارانش، پروتئین گیرنده هورمون استروژن که در غده هیپوتالاموس مغز موش قرار دارد را حذف کردند.

پس از این ، به طرز قابل توجهی وزن اضافه کردند.

مطالعات بعدی نشان داد که وزن به دست آمده به خاطر اضافه شدن چربی و یا عضله نیست. بلکه تراکم و اندازه استخوان موش‌ها افزایش پیدا کرده بود و سبب این اضافه وزن شده بود.

“استفان کورآ” اظهار کرد، یافته‌های ما از این مطالعه می‌تواند مسیر جدیدی را برای درمان پوکی استخوان برای ما فراهم کند.

محققان معتقدند با حذف گیرنده‌های استروژن می‌توان روند ایجاد پوکی استخوان و کاهش توده‌ استخوانی را معکوس کرد.

گفتنی است این تکنیک روی موش‌های نری که در طی پژوهش آزمایش شدند، جواب نداد.

نتایج این مطالعه در مجله “Nature Communications” منتشر شد.

انتهای پیام